
Psykisk ohälsa i arbetslivet kan inte lösas när människor redan har blivit sjuka. Sverige behöver stärka företagshälsovården, säkra tillgången till läkare med specialitet i arbetsmedicin och arbeta förebyggande.
Den psykiska ohälsan i arbetslivet fortsätter att öka. Stressrelaterade sjukskrivningar är sedan länge en av de vanligaste orsakerna till längre sjukfrånvaro. Bakom siffrorna finns människor som förlorar ork, återhämtning och möjligheten att arbeta hållbart över tid.
Trots detta kommer insatserna ofta in för sent.
Fokusera på förebyggande arbetet
När människor redan har blivit sjuka fokuserar samhället främst på behandling och rehabilitering. Men om vi menar allvar med att minska den psykiska ohälsan måste fokus flyttas till det förebyggande arbetet – till arbetsmiljön, organisationen och villkoren på våra arbetsplatser.
Här spelar företagshälsovården och läkare med specialitet i arbetsmedicin en avgörande roll.
Läkare med specialitet i arbetsmedicin arbetar i skärningspunkten mellan arbete, organisation och hälsa. Det handlar om att identifiera riskfaktorer innan människor blir sjuka, analysera hur arbetsbelastning och organisatoriska brister påverkar den psykiska hälsan och hjälpa arbetsgivare att skapa hållbara arbetsförhållanden.
I praktiken kan det handla om att analysera stressnivåer, återhämtning, chefers förutsättningar och hur förändringsarbete påverkar medarbetare. Det handlar också om att stödja arbetsplatser i att genomföra åtgärder som faktiskt minskar risken för psykisk ohälsa – inte bara hantera konsekvenserna när människor redan brutits ned.
”Vi måste investera i den kompetens som kan förebygga ohälsa innan människor blir sjukskrivna.”
Särskilt viktigt i offentlig sektor
Detta är särskilt viktigt i offentlig sektor. Inom vård, skola och omsorg har hög arbetsbelastning och organisatorisk press under lång tid bidragit till höga sjukskrivningstal och stora svårigheter att behålla personal. Samtidigt används företagshälsovården fortfarande alltför ofta först när problemen blivit akuta.
Det är inte hållbart.
Företagshälsovården är en av få aktörer som har både kunskap om arbetsmiljö och förståelse för hur arbete påverkar människors hälsa över tid. Men den kompetensen håller på att urholkas. Bristen på läkare med specialitet i arbetsmedicin är redan idag allvarlig.
Finansiera specialistutbildningen
Under lång tid har ansvaret för utbildning och kompetensförsörjning varit otydligt. Det måste förändras.
Regeringen behöver därför säkerställa en offentlig finansiering av specialistutbildningen (ST) i arbetsmedicin och ge KI ett tydligt uppdrag att ansvara för ST-utbildningen. Om vi vill skapa ett hållbart arbetsliv och minska den psykiska ohälsan räcker det inte med fler sena rehabiliteringsinsatser. Vi måste investera i den kompetens som kan förebygga ohälsa innan människor blir sjukskrivna.
Peter Munck af Rosenschöld, vd Sveriges Företagshälsor