Hälsostress

Friska patienter med sänkt mående

Publicerad 8 maj 2025
Text: Adrianna Pavlica Foto: Markus Gårder
Läkaren Jesper Salén lutar sig inåt i samtalet med kärnfriska patienter som söker hjälp. Foto: Markus Gårder
Läkaren Jesper Salén lutar sig inåt i samtalet med kärnfriska patienter som söker hjälp. Foto: Markus Gårder

Patienter söker hjälp för till exempel hjärtesorg eller allmänt sänkt välbefinnande – något som kan vara frustrerande för läkare. Jesper Salén, specialistläkare i allmänmedicin, tror att fler behöver luta sig in i samtalet.

Jesper Salén, specialistläkare i allmänmedicin och bokaktuell med Doktorns no bullshit-guide till hälsa, jobbar på en vårdcentral i Stockholm och möter ofta kärnfriska patienter.
– Det är livets skav som folk kommer med, det sänkta välbefinnandet. Det kan handla om dåliga relationer eller en dissonans mellan var man skulle vilja vara i livet och var man befinner sig, säger han.

Tar energi
Som läkare ställs man då inför något man inte är beredd på, menar Jesper Salén.
– Vi har inga verktyg för att ta hand om det dåliga måendet, för det handlar inte om att hitta statusfynd eller beställa blodprov. För mig personligen är det de här patienterna som tar mest energi, för kommer någon in med bröstsmärtor så vet jag ju vad jag ska göra.

”Vi har inga verktyg för att ta hand om det dåliga måendet.”

”Lutar mig in”
Många gånger blir läkare irriterade och frustrerade över de kärnfriska patienterna, men Jesper Salén tror på att skapa bra möten.
– Att bli lite avig hjälper inte, då kommer patienten att söka akut och eller byta vårdcentral, och ändå belasta sjukvården, och min dag blir inte heller bättre. Jag har på senare tid försökt att luta mig in. Om en patient ändå är hos mig, då har jag de här 20 minuterna på mig att försöka hjälpa till med måendet.

Behövs utbildning
Det kan dock vara svårt att övertyga en patient om att inget är fel medicinskt sett. Jesper Salén tror att det behövs fortbildning på vårdcentralerna, och en diskussion om dessa patienter även under läkarutbildningen.
– Vad ska vi göra med den stora grupp patienter som har sänkt mående men är friska? Den frågan behöver vi som läkarkollektiv adressera. Vi behöver också bryta med arbetsplatskulturer där man tävlar på luncherna om vem som haft den ”dummaste” patienten som sökt i onödan. Det blir bara förbittrat.
Jesper Saléns bok diskuterar just skillnaden mellan medicinsk hälsa och mående.
– För att vara skriven av en läkare handlar boken mycket om känslor. Men det är mitt tappra försök att få människor att hjälpa sig själva snarare än att gå till läkare med till exempel hjärtesorg.