Presentation

Större frihet och mindre stress på Närhälsan Online

Publicerad 1 maj 2019
Gudrun Greim, verksamhetschef, Sanja Subasic, specialistläkare i allmänmedicin, Charlotte Larsson-Lundholm, utvecklingsledare och Olivera Jovanovic, specialistläkare i allmänmedicin. Foto: Ulf Michal
Gudrun Greim, verksamhetschef, Sanja Subasic, specialistläkare i allmänmedicin, Charlotte Larsson-Lundholm, utvecklingsledare och Olivera Jovanovic, specialistläkare i allmänmedicin. Foto: Ulf Michal

Vill du arbeta flexibelt och innovativt och påverka såväl arbetsmiljö som arbetstider?
I Västra Götaland bygger vi en primärvård för framtiden. Här kan du kombinera fysiska och digitala patientmöten, tack vare Närhälsan Online, som är Sveriges största offentliga digitala vårdgivare i primärvården.

Sedan Närhälsan Online lanserades för lite drygt ett år sedan har det skett över 15000 digitala läkarbesök via videolänk. Cirka 150 av läkarna i den offentliga primärvården har redan utbildats i den digitala tekniken och omkring 600 står på tur att lära sig. Det är Närhälsans första gemensamma digitala mottagning för alla Närhälsans 104 vårdcentraler. Inom kort kommer även digitala sjuksköterske- och psykologbesök att erbjudas.
–Vi tror att det blir en stor fördel, både för patienterna och för våra medarbetare, när olika professioner får tillgång till tekniken och kan samarbeta kring patienterna i den digitala miljön. Patienterna förväntar sig nya sätt att få rådgivning och vård och vi kan jobba mer förebyggande och med ett helhetsperspektiv. Tanken är att alla våra legitimerade yrkesgrupper ska kunna arbeta delvis online, säger Gudrun Greim, som är verksamhetschef på Närhälsan Online.

Mer effektivt
Enligt Gudrun Greim har satsningen hittills fallit väldigt väl ut. Läkarna uppskattar möjligheten att kombinera fysiska och digitala möten och att kunna arbeta hemifrån en del av tiden och bättre styra över sin arbetsmiljö och tid. De tycker också att deras arbete blir mer effektivt.
– Vi har ingen drop-in på Närhälsan Online, utan alla mötens längd är förbokad, vilket gör att det är lättare för läkarna att arbeta strukturerat och med hög vårdkvalitet. De upplever mindre stress än vad som ofta är fallet med fysiska möten på en vårdcentral, förklarar hon.
Charlotte Larsson-Lundholm, som är utvecklingsledare på Närhälsan Online menar att en viktig del av framgången är att professionen hela tiden fått vara delaktig i det digitala utvecklingsarbetet och kunnat bidra och påverka, i allt från små detaljer till helheten. En utmaning är att medarbetarna har olika grad av digital vana, men Charlotte Larsson-Lundholm vill gärna avdramatisera processen.
– Det handlar ju inte om att ersätta de fysiska mötena med digitala, utan om att använda tekniken när det är lämpligt. Vi gör aldrig avkall på kvaliteten, tvärtom är det meningen att den nya tekniken rätt utnyttjad ska förhöja den, vilket vi också sett är fallet. Vi är på god väg och jag märker en stor attitydförändring hos professionen.

Mindre stress
Olivera Jovanovic och Sanja Subasic, är specialistläkare i allmänmedicin och arbetar båda på vårdcentralen i Stenungsund 70 procent av sin tid samt på Närhälsan Online resterande 30 procent. De är mycket nöjda med upplägget.
– Jag känner mycket mindre stress nu när jag arbetar digitalt hemifrån en del av arbetstiden. Det är inga störningar eller avbrott, utan varje möte är enormt effektivt, med väl förberedda patienter som verkligen uppskattar den här typen av vårdbesök. Det blir ett gemensamt fokus på att få ut mesta möjliga av mötet, säger Sanja, som tack vare möjligheten att arbeta en del av sin tid på Närhälsan Online har kunnat gå upp i arbetstid.
– Tidigare arbetade jag 80 procent, men nu orkar jag arbeta heltid eftersom jag får en helt annan variation och flexibilitet. Det har verkligen gjort stor skillnad i hur jag mår.

Uppskattar frihet
Olivera Jovanovic tycker att friheten att själv schemalägga sina digitala patientmöten har fått vardagslivet att fungera mycket bättre. Hon lägger upp passen när det passar henne och får på så sätt en mycket bättre balans mellan arbetsliv och fritid. Också hon har märkt att patienterna är väldigt nöjda med Närhälsan Online.
– De får snabbt tid och slipper ta sig till vårdcentralen där de riskerar att smitta andra patienter eller själva smittas. Istället kan de sitta hemma i lugn och ro. De är oerhört tacksamma och det gör mitt jobb så mycket roligare och mer tillfredsställande.
Både Sanja och Olivera menar att de digitala vårdmötena är här för att stanna och kommer att öka i omfattning. De tycker att Närhälsan har skapat en väldigt bra modell.
– Den är uppskattad både bland patienter och hos oss läkare. Närhälsan är nytänkande och kan verkligen erbjuda en bra arbetsmiljö med mycket flexibilitet och mindre stress.

Vill du jobba med oss på Närhälsan? Klicka här för att se våra lediga tjänster

Närhälsan Online
Närhälsan, den offentliga primärvården i Västra Götalandsregionen, är med sina cirka 6500 medarbetare och hundratals mottagningar störst i Sverige på primärvård. Appen Närhälsan Online lanserades i januari 2018, och hittills har 150 läkare utbildats. Antalet digitala patientmöten ökar snabbt och ligger idag på 400 till 500 i veckan, vilket har gett vårdcentralerna avlastning från de snabba och enkla besöken som lika gärna kan ske online. Under 2019 planerar man att fylla på med fler professioner.

www.narhalsan.se

Närhälsan online logotype