Annons
Detta är en annons från AstraZeneca

Win-win när patienten är i centrum

Publicerad 11 maj 2022
Foto: Lisa Jabar / AnnalisaFoto
Martin Fredriksson, chef för Digital Health and Innovation inom CVRM och Daniel Olsson, docent i endokrinologi och forskningsläkare inom CVRM på Astra­Zeneca. Foto: Lisa Jabar  / AnnalisaFoto
Martin Fredriksson, chef för Digital Health and Innovation inom CVRM och Daniel Olsson, docent i endokrinologi och forskningsläkare inom CVRM på Astra­Zeneca. Foto: Lisa Jabar / AnnalisaFoto

Patientcentrerad vård är ett etablerat begrepp inom sjukvården som på senare år även anammats av läkemedelsbolagen. På AstraZeneca har man kommit långt, mycket tack vare nyttjandet av digitala innovationer.

Alla människor bär med sig en unik uppsättning av behov, preferenser och värderingar. För att lyckas med läkemedelsstudier är det nödvändigt att ta hänsyn till dessa menar Daniel Olsson, docent i endokrinologi och forskningsläkare inom CVRM (hjärt- och kärl, njur- och metabola sjukdomar) på Astra­Zeneca.
– Utgår man från deltagarens, eller patientens, behov minskar risken för avhopp och studien går snabbare att genomföra. Om studien är positiv och vi har lyckats sätta patienten i centrum kommer läkemedlet snabbare ut på marknaden. Det blir en win-win-situation för både patienterna och samhället – och oss som företag, säger Daniel Olsson.
På AstraZeneca har ”Patient Centricity” högsta prioritet och konkret innebär det att patienter får tycka till om studien både före, under, och efter studien.
– Det kan till exempel handla om att minska antalet fysiska besök eller att ge möjlighet till hembesök, säger Daniel Olsson.

Nu söker vi en klinisk forskningsläkare. Klicka här för mer information och ansök (Sista ansökningsdag har passerat)

Klicka här för att hitta alla våra lediga tjänster

Digitala innovationer
Martin Fredriksson är chef för Digital Health and Innovation inom CVRM. Han berättar att AstraZeneca har haft en tydlig inriktning att sätta patienten i fokus i tio år, men att arbetet har intens­ifierats de senaste fem åren.
– Det är tack vare digitala innovationer som bland annat gjort att man kan mäta fler saker, och oftare, hemma. Detta ger en djupare förståelse av sjukdomsförloppet och det studerade läkemedlets effekter, säger Martin Fredriksson.
Han uppskattar att den digitala tekniken idag gör det möjligt att mäta cirka 70 procent av det som behöver registreras i kliniska studier. Exempel på utmaningar är biopsier och röntgen­undersökningar.
– Vi jobbar på detta också och det finns tankar och idéer, men helt decentraliserade studier ligger långt bort. Troligen fortsätter vi att ha hybridlösningar och det kommer nog alltid att finnas patienter som behöver, eller hellre vill, komma på fysiska besök.
Ett annat exempel är stödjande appar som kan förenkla kontakten mellan patienten och forskarna eller förklara syftet med studien på ett pedagogiskt vis.
– De anhöriga är väldigt viktiga och vi vet att de ofta frågar patienten vad studien handlar om. Kort sagt, om anhöriga är med på tåget, ökar chansen för ett bra genomförande där patienter kan fullfölja studien, säger Martin Fredriksson.

AstraZeneca

AstraZeneca är ett globalt, innovationsdrivet läkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel. Vi är ett av få renodlade läkemedelsföretag som omfattar hela värdekedjan för ett läkemedel, från upptäckt till tillverkning och distribution. Vi är verksamma i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter globalt. Här finns många spännande karriärmöjligheter för läkare, som vill skapa nytta för patienter världen över.

Läs mer på: www.astrazeneca.com